در جستجوی خوشبختی

یادداشت هایی در باب زندگی ، توسعه فردی و خودشناسی

در جستجوی خوشبختی

یادداشت هایی در باب زندگی ، توسعه فردی و خودشناسی

خرده عادت ها (3)

پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۳۵ ق.ظ

قانون دوم که مربوط به گام دوم حلقه عادت (اشتیاق) است. قانون دوم: جذابش کن. اگر می‌خواهید امکان وقوع یک رفتار را بالا ببرید باید آن را جذاب کنید. عادت‌ها حلقه وابسته به دوپامین هستند(دوپامین هورمونی است که ترشح آن موجب ایجاد حالت سرخوشی می‌شود). به این معنی که هر رفتاری که به شکل عادت درآمده است با سطح بالاتری از ترشح دوپامین همراه است. اما نکته اینجاست که هرگاه برای موقعیتی خاص پاداشی پیش‌بینی کنید، سطح دوپامین بدنتان بالاتر می‌رود و برای انجام آن کار انگیزه پیدا می‌کنید تا به آن سطح از دوپامین دست پیدا کنید. در حقیقت این انتظار پاداش است که موجب می‌شود ما کاری را انجام دهیم. به همین دلیل است که معمولا انتظار یک تجربه حس بهتری دارد تا دستیابی به آن.

یکی از تکنیک‌های موثر برای جذاب‌تر شدن کاری که می‌خواهید انجام دهید، بسته بندی وسوسه است. این یعنی جفت کردن کاری که دوست دارید انجام دهید با کاری که باید انجام دهید. به طور دقیق تر اینکه کاری را که می‌خواهید انجام دهید را به عنوان پاداش کار که باید انجام دهید قرار دهید. مثلا می‌توانید در حال تماشا کردن تلویزیون (کاری که دوست دارید)، همزمان ورزش هم انجام دهید.

از طرف دیگر می‌رسیم به نقش اطرافیان ما در جذاب نمودن یک فعالیت. وقتی در جمعی قرار بگیرید که ببینید آنها هر روز عادتی را انجام می‌دهند، آن عادت برای شما جذاب تر جلوه خواهد نمود. اگر بیشتر با افرادی سر و کار داشته باشید که هیکل متناسبی دارند، احتمال اینکه ورزش را به عادتی برای خود تبدیل کنید بیشتر می‌شود. اگر با افراد کتابخوان بیشتر معاشرت کنید، احتمالا مطالعه برای شما جذاب‌تر خواهد نمود. این سازو کار را می‌توان یک پله جلوتر برد. به این ترتیب که می‌توانید به فرهنگی ملحق شوید که رفتار مورد علاقه شما رفتاری معمولی و از سر عادت باشد. هیچ چیز بهتر از تعلق داشتن به یک دسته نمی‌تواند انگیزه را تحریک کند. زمانیکه به یک گروه کتابخوانی یا یک تیم ورزشی ملحق می‌شوید هویت شما به هویت اطرافیانتان پیوند می‌خورد. دوستی و اجتماع است که هویت جدیدی ایجاد می‌کند و باعث ماندگاری رفتارها در بلند مدت می‌شود. عادت‌های اجتماعی(عرف) همین گونه عمل می‌کنند. ما سعی می‌کنیم از عرف پیروی کنیم زیرا در اینصورت احتمال مورد انتقاد قرار گرفتن خود را کاهش می‌دهیم. هر بار مطمئن نیستیم چطور رفتار کنیم به رفتار دیگران نگاه می‌کنیم و سعی می‌کنیم همانگونه عمل کنیم. ما برای خرید از یک فروشگاه اینترنتی به سراغ نظر دیگران می‌رویم و آن‌ها را مطالعه می‌کنیم زیرا می‌خواهیم بهترین انتخاب‌ها را تقلید کنیم. بیشتر مواقع، ترجیح می‌دهیم همراه جمع باشیم و اشتباه کنیم تا اینکه طرف حق و تنها باشیم. رفتارهایی برای ما جذاب می‌نمایند که نایید و تحسین اجتماعی را به همراه بیاورند.

در مورد عادت‌های بد کافیست معکوس این قانون را اجرا کنیم یعنی عادتی را که قصد ترکش را داریم غیر جذاب کنیم.

  • عین.میم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی