در جستجوی خوشبختی

یادداشت هایی در باب زندگی ، توسعه فردی و خودشناسی

در جستجوی خوشبختی

یادداشت هایی در باب زندگی ، توسعه فردی و خودشناسی

خرده عادت ها (2)

دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۳۸ ب.ظ

در این بخش به قانون اول خرده عادت‌ها میپردازم. قانون اول: واضحش کن. کلییر درباره این قانون می‌گوید اولین گام در جهت ایجاد یا تغییر یک عادت این است که باید نسبت به آن آگاهی پیدا کنیم و این آگاهی را تداوم ببخشیم. اگر قصد دارید عادت بدی را ترک کنید باید هرزمان که مشغول این فعالیت هستید به این موضوع آگاه باشید که انجام این عادت چیزی نیست که شما می‌خواهید و از پیامدهای آن خشنود نیستید. می‌توانید آن را بلند به زبان بیاورید. با این کار عادت از حالت ناخودآگاه به سطح آگاه ذهن می‌رسد. مثلا وقتی احساس می‌کنید نیاز دارید سیگاری روشن کنید به خود بگویید من دلم میخواهد سیگار بکشم ولی سیگار کشیدن باعث صدمه به سلامت سیستم تنفسی و دهان و دندان من می‌شود.

در رابطه با ایجاد عادت جدید، باید نخست اولین گام آن عادت را خلق کنید. بدین منظور نشانه‌هایی برای عادتی که می‌خواهید ایجاد کنید مشخص نمایید. این نشانه‌ها بهتر است به صورت مکانی و زمانی باشند. مثلا برای ایجاد عادت مطالعه روزانه می‌توانیم با خود قرار بگذاریم که هر روز در ساعت 6 بعد از ظهر در اتاق پذیرایی مطالعه ‌کنیم. یا اینکه هر روز ساعت 7 برای ورزش به باشگاه برویم.

تکنیک دیگری که نویسنده جهت ایجاد نشانه عادت پیشنهاد می‌کند، تکنیک پشته‌بندی عادت است. به این معنی که می‌توانید عادت جدید را به عادتی که هم اکنون دارید متصل کنید و به خود بگویید من پس از ... (عادت قدیم)، ... (عادت جدید) را انجام می‌دهم. به طور مثال می‌توانم بگویم من بعد از صبحانه، یک دقیقه مدیتیشن می‌کنم. با این کار پاداش عادت اول به نشانه عادت بعدی تبدیل می‌شود و این کار را می‌توان برای تعداد زیادی عادت تکرار کرد و به اصطلاح عادت‌ها را پشته بندی کرد.

نکته دیگر در ایجاد نشانه این است که طراحی محیط در به کار افتادن نشانه اثر مهمی دارد. اگر می‌خواهید عادتی را ایجاد کنید باید نشانه آن را در محیط خود پررنگ و واضح کنید. فرضا اگر می‌خواهید در طول روز آب بیشتری بنوشید، بهتر است در قسمت‌های مختلف خانه بطری آب قرار دهید. اگر می‌خواهید بیشتر با ساز خود تمرین کنید بهتر است آن را در جایی قرار دهید که بیشتر تردد می‌کنید. به تدریج محیطی که در آنجا نشانه خود را طراحی کرده‌اید خود به نشانه تبدیل می‌گردد به طوریکه با ورود به آن محیط سریعا نشانه عادت شما فعال می‌گردد.

در مورد عادت‌های بد هم همین‌طور است. با حذف نشانه‌های عادات بد خود در محیطی که زندگی می‌کنید، می‌توانید قدم موثری در کمرنگ‌تر کردن آن‌ عادت‌ها بردارید (باید به یاد داشته باشیم که عادت‌های بد به ندرت از بین می‌روند، ما تنها می‌توانیم آنها را در زندگی خود کمرنگ تر کنیم). اگر بیش از اندازه در شبکه‌های اجتماعی وقت هدر می‌کنید، وقت آن است که تلفن خود را در اتاق دیگری بگذارید، یا صدای آن را خاموش کنید. اگر می‌خواهید عادت سیگار کیشدن را از سر بیندازید کمتر با دوستان سیگاری خود معاشرت کنید. در حقیقت برای حذف عادات بد باید برخلاف قانون اول عمل کنیم. باید نشانه‌های عادت بد را تا حد امکان نامرئی کنیم و از حضور در موقعیت‌های وسوسه انگیز خودداری کنیم.

 

  • عین.میم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی